Ako v školách motivovať k úsporám energie s minimálnymi nákladmi

Približne 15 až 20 litrov vody možno ušetriť, ak nenecháte pri umývaní zubov po celý čas pustenú vodu. Aj to bolo jedným zo zistení experimentov, ktoré si vyskúšali žiaci na základnej škole v obci Výčapy Opatovce v rámci medzinárodného projektu TOGETHER.

Cieľom projektu TOGETHER (TOwards a Goal of Efficiency THrough Energy Reduction) je zvýšiť energetickú efektívnosť pri prevádzke verejných budov predovšetkým zmenou správania užívateľov. Na projekte spolupracujú partneri zo 7 krajín, Slovensko zastupuje Slovenská inovačná a energetická agentúra.

V budove školy, ktorá bola nedávno zateplená, boli v rámci projektu TOGETHER inštalované inovatívne technológie monitorovania spotreby energie. Pedagógovia i žiaci sú popri tom zapájaní do integrovaného energetického manažmentu. Pomáhajú im stimulačné schémy aj motivačné techniky, medzi ktoré patrí aj experiment s vodou. Deti si mohli vyskúšať situáciu, ktorej čelia každý deň aspoň dvakrát. Mladší žiaci zmerali, koľko vody „zbytočne“ vytieklo, zatiaľ čo si čistili zuby. Starší študenti potom mali vypočítať, aká môže byť spotreba a zároveň úspora energie pri sprchovaní či umývaní riadu.

„Ponúkli sme im aktivity, ktoré sú pre nich motivujúce aj po skončení workshopov, aby ich preniesli domov, medzi členov rodiny a kamarátov,“ uviedol riaditeľ sekcie inovácií a medzinárodnej spolupráce SIEA Artur Bobovnický. V rámci workshopov si žiaci tiež preverili vedomosti v energetickom kvíze, nálepkami označili v škole miesta, kde môžu ovplyvniť spotrebu energie, a počas tvorivých dielní pripravili veľkorozmerné vzdelávacie plagáty o úsporách energie, ktoré vystavili a sprístupnili aj pre rodičov.

 

SIEA_projekt_TOGETHER_1W.jpgSIEA_projekt_TOGETHER_2W.jpgSIEA_projekt_TOGETHER_3W.jpg

Najväčšie očakávania v škole vzbudil záväzok dodržiavať denné minimum energetickej efektívnosti. Každá trieda sa zaviazala k šetreniu energie. Aktivity si žiaci vybrali sami, vytvorili jednoduchú tabuľku s kalendárom, kde si denne pod dohľadom učiteľov preverovali, či pri odchode z miestnosti zhasínajú svetlo, vypínajú projektor, keď ho nepoužívajú či zatvárajú okná. „Nie je jednoduché hovoriť žiakom o únikoch vody či spotrebe energie, ale keď sa nájde cesta, ako urobiť túto tému atraktívnou pre šesťročné dieťa a tiež pre štrnásťročných, je to splnená výzva,“ uviedla riaditeľka Základnej školy Výčapy-Opatovce Mária Civáňová.

V rámci projektu TOGETHER na chodbe školy nainštalovali aj veľkú obrazovku, prostredníctvom ktorej môžu sledovať, koľko energie v daný deň spotrebovali. Majú tak možnosť v reálnom čase sledovať, ako dokážu ovplyvniť spotrebu energie. „Som veľmi zvedavá na prvé výsledky meraní zo smart meračov, pretože poskytnú skutočný výsledok nášho zmeneného prístupu k šetreniu a budú pre nás všetkých povzbudením, že zmena správania a prístupu má zmysel,“ zdôraznila M. Civáňová.

Projekt TOGETHER je financovaný z programu Interreg CENTRAL EUROPE. Lídrom projektu je talianska provincia Treviso. Okrem Slovenska sa na projekte podieľa aj Česká republika, Slovinsko, Chorvátsko, Poľsko a Maďarsko. Do projektu je zapojených 85 pilotných verejných budov, v ktorých možno sledovať spotrebu energie prostredníctvom moderných monitorovacích zariadení. Prevádzkovatelia budov majú k dispozícii aj systémy na analýzu údajov. Podrobnejšie informácie o výsledkoch jednotlivých aktivít projektu TOGETHER sú priebežne zverejňované na webovej stránke SIEA.

Na Slovensku sa pilotné aktivity pripravujú v šiestich budovách. Vo Výčapoch – Opatovciach je to okrem základnej školy aj budova obecného úradu, vo Veľkých Kostoľanoch sú to budovy materskej školy a domu kultúry s obecným úradom, v Rišňovciach základná škola a zdravotné stredisko. Väčšina z týchto budov je významne alebo čiastočne obnovená, niektoré sú aj v pôvodnom stave. Priebežné monitorovanie spotreby energie, ktoré môže prispieť k pozitívnej zmene užívateľských návykov, má význam vo všetkých z nich. To, že sa priebežne monitorovanie spotreby vyplatí, vyplynulo v týchto prípadoch z energetického auditu, v rámci ktorého bolo možné identifikovať potenciál úspor energie pri takýchto opatreniach.