Dobrý deň,
touto cestou sa vám chcem ešte raz poďakovať za akciu, ktorú ste nám ponúkli pre našich žiakov. Ohlas bol veľmi dobrý. Spokojnosť žiakov a pedagógov veľká.
Podujatie prebehlo na školskom dvore formou tímovej súťaže, kde víťazí okrem vedomostí a šikovnosti aj tímový duch. Organizátori pripravili osem stanovíšť so zaujímavými aktivitami:
Chutná energia – meranie elektrického napätia v ovocí a zelenine
Žrúti energie – meranie spotreby energie vybraných elektrospotrebičov, s ktorými sa deti bežne stretávajú
Fuk sem, fuk tam – predstavenie Beaufortovej stupnice merania vetra, meranie sily fúknutia a jeho prirovnanie k stupnici
Sila vody – zhadzovanie rôzne ťažkých predmetov prúdom vody + predstavenie vodnej elektrárne
Balónová raketa – aplikovanie Newtonovho zákona akcie a reakcie – meranie dráhy prejdenej nafúkaným balónom
Štiepenie jadra – predstavenie princípu jadrovej elektrárne, znázornenie jadrovej reakcie pomocou biliardových gulí
Teplo, teplejšie, horúco – meranie teploty tela a okolitých predmetov termokamerou a práca s ňou
S vetrom opreteky – základy aerodynamiky – slalom s fénom a pingpongovou loptičkou.
Názory a postrehy zúčastnených detí:
Po prvý raz som videl alebo počul:
– Ako funguje jadrová elektráreň
– Že v ovocí a zelenine je elektrina
– Koľko energie spotrebuje žehlička, mobil, či rádio
– Že keď dáme do ovocia dva kovy vytvoria elektrickú energiu
– Že ak sú dva druhy kovov spojené šťavou (vodivou látkou) vzniká medzi nimi jemný elektrický prúd
– Že dužinaté ovocie má v sebe viac elektriny ako suché
– O energii v ovocí a zelenine – čo je fascinujúce
– Zameriavač teploty
– Akú veľkú silu má voda
– Že aj malé spotrebiče žerú veľa energie
– Že nedokážeme vyfúknuť pingpongovú loptičku z lievika
– Že fén môže udržať loptičku vo vzduchu
– Naučila som sa ako vzniká energia pomocou vody, vzduchu a batérií
– že fén žerie 700 – krát viac elektriny ako rádio
– Že veľké rádio žerie málo energie
– Ako silno dokážem fúknuť
– Ako funguje vrtuľa, ktorú poháňa vietor
– Koľko meria veterná turbína
– Že je naozaj dobré kupovať úsporné žiarovky
Najviac sa mi páčilo:
– Elektrina v ovocí a zelenine
– Striekanie na fľaše
– Fén s loptičkou, fénová dráha
– Mne sa páčilo úplne všetko. Mala som úžasnú príležitosť spoznávať fyziku. 🙂
– Závody s balónom
– Rozbíjanie atómu
– Meranie elektriny v spotrebičoch
– Že v dvoch hruškách je toľko elektriny ako v tužkovej baterke
– Keď nám vypnú ističe, tak tam dám ovocie a zeleninu
– Všetko bolo super!
Záverečná poznámka detí:
– Takéto akcie by sme mohli mať častejšie. Bolo to zaujímavé a poučné.
– Naučil som sa mnoho nového a že s fyzikou je aj zábava
– Naučil som sa, že fyzika je všade okolo nás
– Mali by sa odmeňovať prvé tri miesta!
– Pozdravujem pána z CHUTNEJ ELEKTRINY, aby nezabudol na dobrú zeleninku
– Ďakujem, dalo mi to veľa.
Na záver od učiteliek fyziky:
Veľmi pekne ďakujeme organizátorom. Pripravili našim žiakom veľmi zaujímavé témy a atraktívne, pritom pomocou dostupných prostriedkov /bežné elektrospotrebiče, balóny, plastové fľaše, guličky, ovocie a zelenina, kovové drôtiky, meracie zariadenia a iné/ im ich predstavili.
Akcia bola veľmi inšpirujúca aj pre nás – vyučujúcich fyziky. Ako sa aj deti vyjadrili – fyzika je všade okolo nás – organizátorom sa podarilo veľmi názorne spojiť fyziku z hodiny s fyzikou v bežnom živote.
Mgr. Vladimír Pastýrk, Mgr. Helena Sojková, Mgr. Andrea Jagnešáková